top of page

Naše zadky jsou tvrdé jako naše štíty aneb Germáni na cestě

David Kosák Maršálek

Germánský bojovník Sowul. Foto J. Lohnická

“Pane, pane, tím směrem nejezděte!”, rozeběhl se pasáček směrem k jezdci. Inguz zastavil koně. “Proč bychom tím směrem neměli jet?“, udiveně se zeptal chlapce a pohlédl na ryjící prasata. “Je po samhainu a tím směrem jsou obětní blata, svět náš a zásvětí je až do slunovratu průchozí, pane!”. K chlapci popojel i druhý jezdec. „Jel tu před námi ještě někdo?” zeptal se chlapce. “Ne pane, nejel, ale může to být nebezpečné”. Zpoza tisového křoví teprve až teď vystoupila malá holčička, tak o zimu nebo dvě mladší než chlapec.

“Vy jezdíte bez sedel!”, zadívala se na jezdce. “Je to náš zvyk, odpověděl Sowul. “Náš lid považuje za změkčilé jezdit v sedlech”, dodal Inguz. Až teprve teď si chlapec pořádně prohlédl oba jezdce a opravdu, pláště nekryly sedla, ale jen nohy mužů. Po tomto zjištění tak nějak sám od sebe udělal několik kroků zpět. Holčička naopak došla až k nim. “A nebolí vás zadky?” zeptala se a nevinně na oba pohlédla. Inguz ze Sowulem se na sebe podívali a začali se smát. Usmály se i obě děti. “Mladá paní“, přihnul se Inguz k holčičce, „naše zadky jsou tvrdé jako naše štíty!“. A výrazně mrkl na obě děti. Ty se začaly také smát.

„Děkujeme vám za varování, ale budeme muset pokračovat v cestě“, pokývl Sowul na děti a vyjel. Inguz zašmátral v brašně a podal dětem dvě stříbrné mince. „Je na nich vyražen koník, jako ty, co nás nesou. Tyhle máte pro štěstí. Poutníky chrání bohyně, vy jí říkáte Epona, a nebojte, cesty nás všech vedou bohové“. S pohledem na děti pobídl koně a následně dojel Sowula. Děti mlčky třímaly v pěstičkách mince a sledovaly mizející jezdce…

Germáni jedoucí bez sedel. Foto R. Vaňous

Čeho se při těchto rekonstrukcích můžeme chytit?

Naše Příběhy nejsou jen výplodem živé imaginace, ale vycházejí z vědecky podložených dat. O životě starých Germánů a historických Keltů nás totiž kromě archeologických pramenů informují částečně i ty písemné. Jak nám mohou pomoci, abychom si představili třeba výše uvedenou scénu?

Nástin nám podává například Caesar ve svých Zápiscích o válce galské, kde se kromě Keltů věnuje i Germánům, zde konkrétně kmeni Svébů. O jejich způsobu jízdy píše toto:

"V jezdeckých bitvách často seskakují z koní a bojují opěšalí. Koně mají naučeny, že se jim z toho místa na krok nehnou, a když je toho potřebí, uchylují se zas rychle zpátky ke koním. A nic se podle jejich mravů nepokládá za větší hanbu a slabošství, než užívat sedla. Proto se i sebemenší jejich hlouček odvažuje na sebevětší počet jezdců na sedlaných koních.

Takže proto Inguz a Sowul jedou bez sedla!

Nejnovější příspěvky
Archiv
bottom of page